Ironin är uppenbar

Dagens debatt på DN sätter fingret på utmaningen. Att ta betalt på nätet fö rnyheter. Jag är på samma sätt som jag får min morgontindning i brevlådan beredd att betala för nyheter på nätet. Att få tillgång till information som är riktat till mig som är prenumerant. Som är mer omfattande och fördjupande än det generella. Som är riktat mina intressen och med hänsyn tagen till mina preferenser. Jag kan till och med lägga en liten slant extra bara för att få det helt reklamfritt. Om det är av kvalitet och riktigt bra.

Det är ju till och med så att jag som faktiskt betalar för tidninge inser att jag kan läsa samma sak på nätet. Utan att betala. Det skapar inte lojala kunder. Det skapar färre

Ta betalt för tidningen på nätet. Premiera den som prenumererar. Lär er mer om era läsare och målgruppernas internetvanor. Skräddarsy RSS-nyhetsflöden och enkla vassa tjänster till de som är redo att betala för det.

Aftonbladet plus gör det snyggt men alltför godtyckligt vad som ramlar under plus och inte.  Jag tror visst man kan tjäna pengar på nätet som journalistisk produktion. Men då måste journalisterna först lära sig tekniken och dess möjligheter.

Spotify är ett lysande exempel på paradigmskiftande lösning.

Inspireras av det.

Ironin är uppenbar när jag betalar för något som i samma stund ligger gratis på nätet. Som ett omvänt Piratebay ungefär… 🙂

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s